nog zo zonder woorden

mijn stomme rugzak!

Ik heb een rugzak vol met dingen
die bijna niemand ziet
ik draag boeken en broodjes
maar ook zorgen en verdriet

ik stap elke dag de school in
die stomme rugzak is er bij
thuis kan ik hem niet laten
hij blijft voortaan bij mij

ik probeer niks te laten merken
en heel gewoon te zijn
ik speel, ik leer, ik groei
de afleiding op school is fijn

maar er zijn dagen dat ik worstel
mijn rugzak is dan veel te zwaar
ik vecht tegen mijn tranen
voel ik me boos, of bang of raar

ik heb dan iemand nodig
die me snapt, ook zonder vragen
een blik, een gebaar, een knipoog
helpt me om mijn tas te dragen

die stomme rugzak die hoort bij me
hij draagt zorgen en verdriet
maar ook mijn kracht en liefde

die ik echt kan voelen
als ik merk dat jij me ziet

Floortje Agema

ieder kind reageert anders op verlies

Vaak wordt bij heel jonge kinderen gedacht dat ze niet zoveel meekrijgen van het verlies of echtscheiding in hun omgeving. Terwijl jonge kinderen juist erg sensitief zijn en aanvoelen dat er iets gaande is. Of dat ze ergens buiten gehouden worden. Hun veilige wereldje is weg. Ze kunnen er nog moeilijk woorden aan geven. De verwarring, angst en onveiligheid kan ook naar buiten komen in ander gedrag of lichamelijke reacties. Soms vallen kinderen terug in gedrag van toen ze jonger waren, gaan bijvoorbeeld ineens weer in bed plassen.

Kinderen kunnen niet 100% van de tijd rouwen en wisselen verdriet zelf af met spelen of andere zaken om niet overspoeld te raken. Hierdoor lijkt het voor de omgeving dat het verlies ze niet zo raakt. Niets is minder waar.

Kinderen kunnen hun rouw ook uitstellen en dan uit het verlies zich later. De link van het gedrag in het heden met de gebeurtenis in het verleden is dan niet meer zo duidelijk. 

Maak je je zorgen over je kind na een echtscheiding, verlies en/of wil je begeleiding omdat er een (ongeneeslijke) ziekte is in je gezin? Neem contact op met praktijk Vederkracht. Ik heb de opleiding gevolgd om met kinderen en jongeren te kunnen werken. We kunnen dan samen kijken of ik jou ondersteun in het proces met je kind(eren) of dat het kind naar de praktijk komt of allebei. Welkom om hierover van gedachten te wisselen. 

begeleiding

Vanzelfsprekend stem ik bij kinderen de begeleiding af op de leeftijd van het kind en wat het kind prettig vindt.  In de praktijk zijn er allerlei materialen om creatief, met een prentenboek of spel in gesprek te gaan.  Ook werk ik vaak met Playmobil poppetjes om in gesprek te gaan met de kinderen over wat ze bezig houdt. 






Scroll naar boven